De efficiëntieslag die producenten van schalie-olie hebben gemaakt is niet vol te houden. Als de olieprijs weer omhoog gaat, gaan de productiekosten mee
Dat stelt Paul Kibsgaard, topman van oliedienstverlener Schlumberger, in een recente lezing, zo schrijft het Amerikaans beursblog The Motley Fool.
De kostenverlagingen zijn volgens Kibsgaard gerealiseerd omdat de schalieboeren de prijzen die ze aan hun dienstverleners en toeleveranciers betalen, flink hebben verlaagd. Dat komt neer op een een slikken-of-stikken-strategie die volgens Kibsgaard op de lange termijn kansloos is.
Zijn verwachting is dat de servicekosten meteen weer omhoog gaan op het moment dat de olieprijzen weer stijgen en dat de besparingen tijdelijk van aard zijn. Bij hogere olieprijzen krijgen dienstverleners immers ruimte om weer meer geld voor hun werk te vragen.
Uit de markt prijzen
Kibsgaard heeft sowieso een sombere toekomstblik op Amerikaanse schalie-olie. Hij verwacht dat Opec, de club van olie-exporterende landen, bereid is om te vechten voor zijn marktaandeel.
Opec is volgens hem bereid om maximaal olie te produceren, meer dan de vraag naar de grondstof, om de prijzen laag te houden en zo schalie-olie uit de markt te prijzen.
(Klik voor vergroting)
De landenclub wil de olieprijs op een dusdanig niveau houden dat de Opec-landen zelf genoeg kunnen verdienen, maar de schalieboeren met hun hogere kosten niet.
Aandachtspunten voor beleggers
Beurssite The Motley Fool haalt uit de opmerkingen van Kibsgaard een aantal aandachtspunten voor beleggers. Het eerste is dat het gevaarlijk is om te denken dat er in de huidige markt geen ruimte is voor hogere olieprijzen, gelet op de fragiele positie van Amerikaanse schalieboeren.
Daarnaast moeten beleggers zich realiseren dat olieproducenten die puur in schalie-olie zitten, niet veel geld gaan verdienen als de olieprijzen omhoog gaan, oordeelt The Motley Fool.
Lage olieprijzen slecht
Zakenbank Goldman Sachs stelt in een zaterdag gepubliceerd rapport overigens dat de lage olieprijzen per saldo slecht zijn voor de Amerikaanse economie, meldt News Markets.
Tegenover meer koopkracht voor consumenten bij een lagere olieprijs staat volgens Goldman Sachs een sterke daling van de eigen olieproductie van de VS. Het negatieve effect op de eigen olie-industrie weegt uiteindelijk zwaarder, concludeert Goldman Sachs.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl